ورود و ثبت نام
4.7/5

آموزش معامله گر حرفه ای
(Professional trader)
سرمایه گذاری کم ریسک + تابلوخوانی + تکنیکال + استراتژی معاملاتی + آتی + آپشن

آموزش های بورسی در ایران عموما به دو دسته تقسیم بندی می شوند!

دسته اول کلاس هایی هستند که مدرسان آنها معمولا معامله گر نبوده و صرفا بورس را به صورت تئوری تدریس می نمایند . دانش آموختگان این دوره ها معمولا پس از اتمام دوره های طولانی(بالغ بر ۶۰ جلسه مقدماتی و پیشرفته) با انبوهی از مطالب آموزشی از شاخه های مختلف مانند تکنیکال ، فاندامنتال ، تابلو خوانی و … رو به رو خواهند بود که هر چند بر روی کاغذ بسیار جذاب به نظر میرسند اما کاربر در عمل نمی داند که چه زمانی , به شکل و از کدام یک از این مطالب برای انجام معامله استفاده نماید و تقریبا این کلاس ها به منظور کسب سود از بازار برای این دانش آموخته گان نتیجه ای دربر ندارد

 و اما دسته دوم کلاس هایی هستند که توسط معامله گران مجرب و با تجربه برگزار می شوند که در آنها به صورت خلاصه و به شکل کاملا عمل گرایانه تنها مطالبی به افراد نوآموز آموزش داده می شود که بتوانند در پایان دوره به راحتی از آنها در جهت انجام معاملات واقعی و کسب سود بهره ببرند . اما این دوره ها معمولا بسیار کمیاب هستند و در صورت برگزاری هم اغلب به صورت جلسات خصوصی, با دریافت مبالغ بسیار بالا و به شکل حضوری در شهر های بزرگ اجرا می شوند و در نتیجه همه افراد به آنها دسترسی نخواهند داشت.

صندوق های سرمایه گذاری

بسیاری از ما به دلیل ذات نوسانی بازار سرمایه و کمبود وقت فرصت نداریم دارایی های خود را شخصا مدیریت کنیم اما  علاقمندیم  در بازار حضور داشته باشیم و از رشد بازار بورس که طبق آمار از تمامی بازارهای موازی بیشتر است بی بهره نمانیم. همچنین علاقمندیم سرمایه های کنار مانده خود را درجایی با سود بیشتر از بانک ولی به همان مطمینی حفظ کنیم. یا اینکه تمایل داریم بخشی از دارایی خود را به سکه و طلا تبدیل کنیم ولی نگرانیم نگهداری آنها در منزل خطرناک باشد.

 جناب آقای سلمان یزدانی به شما یک استراتژی طلایی سرمایه گذاری آموزش خواهند داد تا بدانید هر ماه پس انداز خود را دقیقا در کجا سرمایه گذاری کنید و چه چیزی را در بورس خریداری کنید تا در انتهای یک بازه زمانی دو تا چهار ساله سود مناسبی دریافت کرده و به راحتی از تورم چندین درصدی کشور پیشی بگیرید.

سه جلسه آموزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت آفلاین به همراه پشتیبانی گام به گام تلگرامی توسط استاد دوره

تا به حال چند مرتبه قصد ورود به بورس را داشته اید؟

اما فرصتش را نداشته اید.

یا حوصله یادگیری علوم پیچیده معامله گری را نداشته اید.

یا این که نمی توانسته اید هر روز به صورت مداوم پای کامپیوتر باشید. 

ما در این 3 جلسه به شما آموزش می دهیم بدون صرف زمان هر روزه و حتی بدون نیاز به یادگیری خرید و فروش روزانه سهام، وارد بورس شده و سرمایه گذاری کــم ریســک داشته باشید.

توضیحات بیشتر  

بدون شک بازار بورس اعجاب آور سال 98 یکی از پر بازده ترین بازارهای سرمایه گذاری در تمامی سال گذشته  بوده که علاقمندان زیادی را به خود جذب کرده است اما سرمایه گذاری کــم ریســک موضوعی است که باید آموزش داده شود.  کلاس ها و دوره های زیادی برای معامله گری و سرمایه گذاری کــم ریســک در این بازار وجود دارند که با یک سرچ ساده می توان آنها را یافت. اما این دوره کمی متفاوت است. این دوره  برای آنهایی است که فرصت پیگیری هر روزه بازار را ندارند اما دلشان می خواهد بجای بانک یا مسکن، بخشی یا تمام سرمایه خود را در بازاری نقد شونده و پویا سرمایه گذاری کنند تا با خیال راحت ارزش پول خود را حفظ نمایند. کسانی که نگران آینده فرزندشان هستند و می خواهند سال های  بعد پس انداز مطمئنی برایش فراهم کنند و هرگاه هم خواستند پول خود را به راحتی نقد کنند و همچنین افرادی که صاحب کسب و کارهای کوچک هستند و نگرانند در برخی شرایط اقتصادی پشتوانه لازم برای زندگی یا حمایت از کسب و کار خود را نداشته باشند.

تابلوخوانی

معمولا افرادی که تازه وارد بورس می شوند، ابتدا بر اساس آن چیزی که بر روی تابلو معاملات می بینند اقدام به خرید و فروش می کنند. سپس به نمودارها رو آورده و با استفاده از نمودارها سعی می کنند کار تحلیل را انجام دهند.

تابلوخوانی به مجموعه بررسی‌ها و مشاهدات مربوط به یک سهم از قبیل بررسی سفارش‌های خرید و فروش، حجم سفارش‌ها، تعداد معاملات، رفتار بازیگردان سهم و… گفته می‌شود. در واقع، تابلوخوانی برای تشخیص میزان قدرت سهم است. 

لازمه فعالیت هر سرمایه‌گذار در بورس، دانستن علم تابلو خوانی بورس است. تابلوخوانی، یکی از نیازهای اساسی هر سرمایه‌گذار بعد از ورود به بازار سرمایه و دریافت کد بورسی می‌باشد.

شناخت و خواندن تابلو معاملاتی در بورس، صرفا نگاه‌کردن به قیمت‌ها و برخی مولفه‌های معاملاتی در سهم نیست؛ بلکه سرمایه‌گذار باید قادر به درک بخش‌های موجود در صفحه معاملات باشد. سرمایه‌گذار از طریق تابلوخوانی، می‌تواند اتفاقاتی را که در تابلو معاملاتی بورس مشاهده می‌کند، تجزیه و تحلیل کرده تا با استفاده از اطلاعات بدست آمده، به خرید و فروش سهام بپردازد.

سایت WWW.TSETMC.COM اطلاعات متنوع و مهمی را در خصوص معاملات اوراق بهادار در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. لذا فعالان یا علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بازار، لازم است که با محتوا و نحوه استفاده از این سایت آشنا شوند.

برای درک وضعیت بازار بورس و ارزیابی به لحظه و مستمر وضعیت سهام شرکت‌های مختلف، سایت سازمان بورس تهران به نشانی www.tsetmc.com همواره در دسترس است و به عنوان وب‌سایت مرجع در این حوزه مورد استناد قرار می‌گیرید. این سایت در واقع تابلو آنلاین بورس محسوب می‌شود و به امکان خوانش آن نیزز تابلوخوانی بورس گفته می‌شود.

بهره‌مندی از اطلاعات صحیح و دقیق درباره نمادهای بازار لازمه انجام معاملات سودمند و اثربخش است که درنتیجه رصد درست و درک عمیق از بازار حاصل می‌شود. سایت مدیریت فناوری بورس هسته مرکزی و  مجموعه کاملی از اطلاعات بازار سرمایه است که حتی اطلاعیه‌ها و گزارش‌ها سایت کدال نیز در این سایت نمایش داده می‌شود. شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به‌عنوان یکی از شرکت‌های مجموعه‌ی سازمان بورس و اوراق بهادار برای ارائه‌ خدمات به چرخه‌ کامل معاملات الکترونیکی ابزارهای مالی به ارکان بازار سرمایه فعالیت می‌کند.

آموزش تابلو خوانی در بورس یکی از اموزش هایی می باشد که یک سرمایه گذار با ورود به بازار سرمایه باید دوره آموزشی مربوط به آن را بگذراند تا بتواند به یک درک کلی از روند بازار در کوتاه مدت برسد و یا حتی به یک سری از تکنیک های معاملاتی در بورس دست یابد.
هدف دوره آموزش تابلو خوانی و دوره تحلیل تکنیکال در بورس کمک هر چه بیشتر به سرمایه گذاران در جهت شناخت رفتارهای معاملاتی در بازار سرمایه و ورود موفق به این بازار می باشد.

به روش تحلیل بنیادی، تحلیل ریشه‌ای، پایه‌ای و یا اساسی هم می‌گویند. یک تحلیلگر حرفه ای قطعا باید بتواند صورت های مالی شرکت ها را بررسی کرده، ترازنامه ها را ملاحظه کند و از نسبت هایی که یک حسابدار مطلع است، اطلاع داشته باشد.

تحلیگران فاندامنتال، سرمایه گذاران بلند مدتی هستند که توجه آن ها بیشتر به ارزش سهام با توجه به آنالیز مسائل اقتصادی و آمارهای مالی شرکت ها است.

تحلیل بنیادی، روشی برای آنالیز کردن سهام یا اوراق بهادار به‌ واسطه محاسبه ارزش ذاتی آن است. در واقع شیوه ای است که در آن به کمک محاسبه ارزش ذاتی یک سهام یا اوراقع بهادار، آن را مورد بررسی قرار خواهند داد.  با درک این شکاف از سوی بازار و تنظیم آن با افزایش قیمت سهم، سرمایه گذار به آن چه که در بازار به دنبال آن می باشد که در واقع همان کسب سود است دست پیدا خواهد نمود.

در تحلیل سهام، یک تحلیلگر بنیادی با در نظر گرفتن عواملی مانند درآمد شرکت، عواید کوتاه‌مدت، حاشیه سود، رشد آینده تحلیل را انجام می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، وضعیت مالی یک شرکت مدنظر است.

هدف اصلی چنین تحلیل‌هایی، کشف ارزش خاصی است که بتوان آن را با قیمت فعلی مقایسه کرد و درنتیجه مقایسه یک سرمایه‌گذار بتواند برای خرید یا فروش سهم و اوراق بهادار تصمیم‌گیری کند.

اگر ارزش (Value) پایین‌تر از قیمت (Price) فعلی باشد، گفته می‌شود قیمت سهام افزایش‌یافته است و سرمایه‌گذار می‌تواند تصمیم به فروش سهم بگیرد. از طرف دیگر اگر ارزش بیشتر از قیمت فعلی باشد، سهام به‌عنوان سهام سودآور شناخته می‌شود که مبنای خرید سهم است.

هنگامی‌که بازار این شکاف را درک کند و با افزایش قیمت سهم، آن را تنظیم کند، سرمایه‌گذار به هدف خودش که به دست آوردن سود بوده است، می‌رسد. هدف تحلیل بنیادی سهام در بورس همین است.

یکی از موفق‌ترین تحلیلگران بنیادی تاریخ، وارن بافت است که در اوراکل اوماها، به دلیل استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود، تبدیل به یک میلیاردر شده است.

سوالات بنیادی در تحلیل بنیادی

موفقیت یک تحلیل بنیادی تنها به پاسخ‌های درست بستگی ندارد. بلکه موفقیت یک تحلیل، وابسته به طرح سوال‌هایی درست است.

  • آیا درآمد شرکت دارد رشد می‌کند؟
  • آیا شرکت واقعا دارد سود می‌کند؟
  • آیا می‌تواند بدهی‌های خود را بپردازد؟
  • آیا قدرت کافی برای رقابت با دیگران را دارد؟
  • آیا منابع شرکت برای تولید سود، به شکلی بهینه تخصیص پیدا کرده‌اند؟
  • در بدترین سناریو، چه اتفاقی برای سرمایه‌گذاران می‌افتد؟

 اگر بتوانیم به این سوالات جواب بدهیم، متوجه می‌شویم که آیا یک مورد سرمایه‌گذاری واقعا مناسب است یا خیر. به فارسی ساده، ما به دنبال این جواب هستیم که در نهایت «سهم را بخریم یا نه؟».

تفاوت تحلیل تکنیکال با تحلیل بنیادی

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی از بهترین روش‌های تحلیل بازار مالی هستند اما روش تحلیلی هر کدام متفاوت است.

  • در تحلیل تکنیکال ما به نمودار سهام توجه می‌کنیم. در تحلیل تکنیکال به قیمت توجه داریم و با خود کالا یا کمپانی توجه نمی‌کنیم. در تحلیل تکنیکال اعتقاد داریم همه چیز در قیمت لحاظ می‌شود و نیاز نیست به خود کالا توجه کنیم.
  • در تحلیل بنیادی ما به صورت‌های‌مالی شرکت توجه می‌کنیم. سعی می‌کنیم با توجه به صورت مالی شرکت ارزش سهام رو محاسبه کنیم. در تحلیل بنیادی باید به دیگر متغیرات توجه کنیم. به طور مثال، در سهام‌های پالایشی علاوه بر صورت مالی شرکت ما باید به قیمت نفت توجه کنیم و شرکت را طبق قیمت نفت ارزش گذاری کنیم.

تحلیل تکنیکال

تحلیگران تکنیکال سرمایه گذارانی براساس معاملات میان مدت و کوتاه مدت هستند و معاملات آنان به صورت روزانه انجام می شود و با توجه به کوتاه بودن مدت زمان معامله، تکنیک های تحلیل بنیادی یا فاندامنتال برای این سرمایه گذاران کاربرد چندانی ندارد و به دنبال ابزارهایی برای پیش بینی آینده قیمت برای سرمایه گذاری کوتاه مدت است.

 

روشی برای پیش‌بینی قیمت‌ها با مطالعه وضعیت گذشته بازار.

 

در این تحلیل، با بررسی تغییرات، نوسان‌های قیمت‌ها، حجم معاملات و عرضه و تقاضا می‌توان وضعیت قیمت‌ها در آینده را پیش‌بینی کرد.

علم تکنیکال دست‌رنج سالها تحقیق بر روی بازار سرمایه و پدر علم تکنیکال، آقای چارلز داو است که با همکار تجاری‌اش آقای ادوارد جونز پایه‌های تحلیل تکنیکال را بنا کرده‌اند.
  • علم تکنیکال به معنای بررسی قیمت نمودار است که با دیدن نوسانات قیمت نمودار، معامله گر میتواند بهترین تصمیم در لحظه را بگیرد.
  • تحلیل تکنیکال دانشی برای ثبت تاریخچه معاملات است.
  • تحلیل تکنیکال به این معناست که به جای توجه کردن به کالا به رفتار بازار توجه کنیم.

 

تحلیل تکنیکال چه کاربردی دارد؟

 
تحلیل تکنیکال در تمامی بازار‌هایی که نمودار قیمتی دارند، کاربردی است.
 

تحلیل تکنیکال در بازار بورس، اوراق بهادار، بازار سکه، بازار طلا، بازار دلار کارایی دارد. همچنین برای تحلیل قیمت نفت، زعفران و پسته نیز کارایی دارد؛ اکنون فعالان اقتصادی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

همچنین تحلیل تکنیکال برای تمامی بازارهای جهانی نظیر بازار فارکس کارآمد است. علاوه بر بازارهای گفته شده، حتی برای تحلیل ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، لایت کوین و اتریوم کارایی دارد.

 

تحلیل تکنیکال در تمامی بازارهایی که بر اثر عرضه و تقاضا نوسان می‌کند، کارایی دارد.

برای سرمایه گذاری سودآور در بورس باید تحلیل تکنیکال را به صورت تخصصی بلد باشیم.

جوانب مثبت تجزیه و تحلیل تکنیکال بورس

توانایی شناسایی علائم روند قیمت در بازار ، یکی از مولفه های اصلی هر استراتژی تجاری است. همه معامله گران باید یک روش برای تعیین بهترین نقاط ورود و خروج در یک بازار تهیه کنند و استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل تکنیکال روش بسیار محبوب برای انجام این کار است.

در واقع ، از ابزارهای تجزیه و تحلیل تکنیکال بسیار معمول استفاده می شود، به طوری که افراد زیادی دارای این تفکر هستند که آنها قانون های تجارت خودکار را ارائه می دهند:

هرچه تعداد زیادتری از افراد معامله گر از همان شاخص ها برای پیدا کردن سطح پشتیبانی و مقاومت استفاده کنند ، خریداران و فروشندگان زیادتری در همان در همان نقطه جمع خواهند شد و به همین ترتیب امتیازات قیمت، الگوها به ناچار تکرار می شوند.

تحلیلگران تکنیکال بر خلاف تحلیلگران بنیادی ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه‌گیری نمی‌کنند، آنها از روی تحلیل و بررسی نمودارها رفتار آتی قیمت را پیش بینی می کند.

استراتژی معاملاتی

آموزش استراتژی معاملاتی بخش مهمی از آموزش دوره بورس بورس می باشد و همین استراتژی ها هستند که خریداران و فروشندگان هنگام معاملات از آن ها استفاده می کنند .

راهکارهای مختلفی برای کنترل ریسک و ضرر و همچنین افزایش سودآوری در بازار بورس وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به داشتن استراتژی برای معامله اشاره کرد.

استراتژی معاملاتی مجموعه قوانینی هستند که بر روش کلی معامله‌گر در هنگام معامله در بازارهای مالی نظارت دارد و معامله‌گر از طریق آن به خرید و فروش سهام می‌پردازد.

برنامه‌ریزی برای معامله شامل توسعه شیوه‌هایی می‌شود که مواردی چون خریدوفروش سهام، اوراق قرضه، صندوق‌های قابل معامله در بورس یا سرمایه‌گذاری‌های دیگر را در بر می‌گیرند و حتی ممکن است به برنامه‌ریزی برای معاملات پیچیده‌تر مانند معاملات آپشن یا معاملات آتی نیز تعمیم یابند.

یک معامله گر موفق بودن هدف همه سرمایه گذاران در بازار سرمایه است

یک استراتژی معاملاتی را می‌توان به یک طرح معاملاتی تشبیه کرد که عوامل و مصارف مختلف را برای یک سرمایه‌گذار در نظر می‌گیرد.

این برنامه شامل سه مرحله است: برنامه‌ریزی، جایگذاری معاملات و اجرای معاملات. در هر مرحله از فرآیند، معیارهای مربوط به استراتژی بر اساس تغییر در بازارها اندازه‌گیری شده و تغییر می‌کنند.

انواع مختلفی از استراتژی‌های معاملاتی وجود دارد، اما اکثر آن‌ها یا بر وجوه تکنیکی متمرکز می‌شوند یا بر وجوه بنیادین. وجه مشترک آن‌ها این است که هر دو بر اطلاعات کمی، که بتوان با استفاده از شبیه‌سازی دقت آن‌ها را سنجید، اتکا می‌کنند.

  • استراتژی معاملاتیِ تکنیکال، برای تولید سیگنال‌های معاملاتی بر اندیکاتورهای تکنیکی تکیه می‌کنند.

معامله‌گران تکنیکال اعتقاد دارند تمام اطلاعات مربوط به یک سهم یا اوراق بهادار مشخص، در قیمت و حرکت آن در روندهاست.

به عنوان مثال، یک استراتژی معاملاتی ساده ممکن است مبتنی بر یک تقاطع میانگین متحرک باشد که به موجب آن، یک میانگین متحرکِ کوتاه‌مدت، یک میانگین متحرک بلندمدت را در بالا یا پایین آن قطع می‌کند

از استراتژی‌های معاملاتی به منظور پیش‌گیری از سوگیری‌های موجود در دانش مالی رفتاری و اطمینان از نتایج ثابت استفاده می‌شود.
  • استراتژی معاملاتی بنیادی فاکتورهای بنیادین را مورد بررسی قرار می‌دهد. به عنوان مثال، ممکن است یک سرمایه‌گذار، به منظور تولید فهرستی از فرصت‌ها، مجموعه‌ای از معیارها را در نظر داشته باشد. این معیارها توسط فاکتور‌های تحلیلی، مانند رشد درآمد یا سودآوری شرکت، توسعه داده می‌شوند.
  • نوع سومی از استراتژی معاملاتی نیز با نام Quantitative trading اخیرا برجسته شده است.

در تحلیل کمی (Quantitative Analysis) تحلیلگر به دنبال درک رفتار قیمت با استفاده از ریاضیات، مدلسازی آمارری، سنجش و تحقیق است.

استراتژی معاملاتی کمی از این نظر به معامله‌گری تکنیکال شباهت دارد که برای تصمیم گیری درمورد خرید یا فروش، از اطلاعات مربوط به سهام استفاده می‌کند.

با این حال، ماتریکس فاکتورهایی که در تحلیل کمی برای تصمیم‌گیری درباره‌ خرید یا فروش یک سهم استفاده می‌شود، به نسبت بزرگ‌تر از تحلیل تکنیکال است.

یک معامله‌گر کمی، از داده های زیادی (همچون تحلیل رگرسیون نسبت‌های معاملاتی، داده‌های تکنیکال، قیمت) برای استخراج ناکارآمدی‌های موجود در بازار و انجام معاملات سریع با استفاده از تکنولوژی استفاده می‌کند.

هر آنچه که نیاز دارین در مورد استراتژی معاملاتی ACD  و سایر موارد آن بدانید:

علاقه مارک فیشر به معامله گری از همان سنین ابتدایی شروع شد.اولین شغل وی در سن 12 سالگی معامله گری در بورس کالا نیویورک بود. مادامی که مارک فیشر مشغول تحصیل در دانشکده معامله گری وارتون دانشگاه پنسیلوانیا بود، به صورت مستقل نیز در بورس آتی کالا نیویورک فعالیت می کرد. در سن بیست و یک سالگی، او جوانترین فردی بود که در معاملات آتی نقره معامله گری می کرد.

مارک هنگام تحصیل در کالج، در خصوص راه های بهبود معاملات خود تحقیق می کرد. مارک فیشر با تلفیق ایده های حاصل از تحقیقات دانشگاهی و تجربه های معاملات خود اصول اصلی استراتژی ACD را توسعه داد.

علاقه مارک فیشر به معامله گری از همان سنین ابتدایی شروع شد.اولین شغل وی در سن 12 سالگی معامله گری در بورس کالا نیویورک بود. 

مادامی که مارک فیشر مشغول تحصیل در دانشکده معامله گری وارتون دانشگاه پنسیلوانیا بود، به صورت مستقل نیز در بورس آتی کالا نیویورک فعالیت می کرد. در سن بیست و یک سالگی، او جوانترین فردی بود که در معاملات آتی نقره معامله گری می کرد.

مارک هنگام تحصیل در کالج، در خصوص راه های بهبود معاملات خود تحقیق می کرد. مارک فیشر با تلفیق ایده های حاصل از تحقیقات دانشگاهی و تجربه های معاملات خود اصول اصلی استراتژی ACD را توسعه داد.

اصول این استراتژی معاملاتی، ترسیم نقاط قیمتی خاص در رابطه با بازه ابتدایی (opening range)  است. این استراتژی نشانگر نقاط مرجع در معاملات می باشد به این معنا که نقاط A و C برای ورود، و نقاط B و D به عنوان توقف (خروج) استفاده می شود. در این روش قیمت های بالایی را که جهت سرمایه گذاری طولانی مدت باشد و همین طور قیمت های پایینی که شما خواستار برای سرمایه گذاری کوتاه مدت نیز محاسبه می شود.

تا زمانی که نوسانات و نقدینگی در بازار به میزان کافی وجود داشته باشد، می توانید از ماهیت معاملات ACD برای به حداکثر رساندن پوزیشن ها  با حداقل میزان ریسک استفاده کنید.

اصول پایه ای این استراتژی معاملاتی برای انجام معاملات به ویژ در زمانی که بازار با عدم توازن مواجه است، مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به این روش شما می خواهید از نوسانات بازار سود ببرید یعنی شما متناسب با روند بازار حرکت کنید و تا حد امکان در بازار صعودی خریدار باشید و از طرفی هم در بازار نزولی فروشنده. به هر حال این یک روند استراتژیک در معاملات است.

بازارهای دوطرفه (آتی)

قرارداد آتی (future contract یا futures یا آتی) توافقنامه‌ای مبتنی بر خرید یا فروش دارایی در زمان معین در آینده و با قیمت مشخص است. قراردادهای آتی را معمولا به دو گروه اصلی طبقه بندی می‌­نمایند: قراردادهای آتی کالا و قراردادهای آتی مالی. دارایی پایه موضوع قرارداد در قراردادهای آتی کالا شامل محصولات کشاورزی، فلزات و مواد نفتی است. قراردادهای آتی مالی ابزارهایی نظیر سهام، اوراق قرضه و ارز را در بر می­‌گیرد. قراردادهای آتی برای نخستین بار بر پایه محصولات کشاورزی و بعدها بر پایه منابع طبیعی مانند نفت معامله می‌شدند.

کالای تحویلی قرارداد آتی باید دارای استاندارد کیفیت و کمیت باشد و زمان تحویل و محل تحویل آن نیز مشخص باشد. تنها متغیر در معاملات آتی قیمت است که در مرحله معامله کشف می‌شود.

بازارهای دوطرفه یا بازار آتی بازاری است تحت نظارت سازمان بورس که مردم در آن به معامله‌گری یک کالا (مثل زعفران و…) می‌پردازند. اما قیمت مورد نظر را برای آینده انتخاب می‌کنند. معاملات به صورت آنلاین یا تلفنی انجام می‌شود و می‌توان بدون رد و بدل کردن کالای فیزیکی و از خانه یا هرجای دیگر با داشتن اینترنت در این بازار سود یا زیان کرد. در بازار آتی می‌توان از نزول‌های قیمتی هم سود برد به شرطی که شما در ابتدا نزول قیمت را تحلیل کرده باشید. جالب است بدانید شما در این بازار می‌توانید بدون داشتن کالای مورد نظر، فروشنده باشید و در صورتی که قیمت نزولی باشد از نزول سود ببرید و اگر خریدار باشید از صعود قیمت سود خواهید برد.

چگونه در بازارهای دوطرفه ۴ برابر سرمایه‌ی خود سود/ زیان می‌کنیم؟

این بازار مشابه بازار جهانی فارکس، قابلیت استفاده از اهرم را دارد. اهرم یعنی مثلا سود و زیان شما ۴ برابر حساب می‌شود. و شما با چند برابر دارایی خود معامله انجام می‌دهید. (مثلا اگر شما خریدار باشید و به اندازه ۸ میلیون تومان قرارداد خرید یک کالا را اخذ کرده باشید، وقتی آن کالا ۱۰ درصد رشد کند، دارایی شما ۴۰٪ رشد می‌کند یعنی بیش از ۳ میلیون تومان سود کرده‌اید که البته هنگام زیان هم ریسک بالاتری را پذیرفته‌اید و ضررهایتان ۴ برابر حساب می‌شود)

در دوره آموزشی بازار آتی، کارکرد این بازار را یاد می‌گیریم، با عوامل موثر در قیمت سکه آشنا می‌شویم و روش‌های معامله‌گری در این بازار را خواهیم آموخت.

چه کالا هایی در بازارهای دوطرفه معامله می شود؟

در حال حاضر در بورس کالای ایران محصول زیره سبز، زعفران و پسته در قالب قرارداد آتی معامله می‌شود. این در حالی است که در آینده با ایجاد شرایط مطلوب محصولات دیگر نیز می‌توانند در بازار آتی معامله شوند. درصورتی‌که دارایی موردنظر در قرارداد، کالا باشد، لازم است که شرایط قابل‌قبول کالا توسط بورس تعیین شود. دلیل این امر آن است که کالاهای مختلف با شرایط کمی و کیفی متفاوت ممکن است در بازار موجود باشد.

قرار داد های مشتقه یعنی قیمت و ارزش این نوع قرار داد ها بر اساس دارایی پایه یا همان کالا مصوب می شود.

فواید بازارهای دوطرفه

  • به وسیله قرارداد اتی یا بازارهای دوطرفه فروشنده می‌­توان قیمت فروش مورد نظر خود را برای زمان آینده تثبیت نمایند و در برابر نوسانات مربوط به تغییر قیمت کالا (سهام)، قیمت مد نظر خود را حفظ نماید و از ریسک مربوط به نوسانات قیمت جلوگیری نماید
  • مصرف کننده کالا نیز می­‌تواند از طریق این قرارداد از دریافت میزان کالای (سهام) مورد نظر خود در ماه مورد نظر با قیمت تثبیت شده اطمینان حاصل نماید.
  • معامله گر (دلال) نیز می‌­تواند از نوسانات قیمت قرارداد آتی یا خرید و فروش قرارداد آتی سود کسب نماید. این افراد با خرید و فروش قرارداد آتی در جهتی که از قیمت­‌ها پیش­بینی می‌نمایند می­‌توانند سود کسب نمایند، به عنوان مثال در زمانی که قیمت‌­ها در حال افزایش می‌­باشد با خرید یک قرارداد آتی به قیمت پایین­تر از روند افزایشی قیمت سود کسب نماید و در زمانی که قیمت­‌ها در حال کاهش می­‌باشد می­‌تواند با فروش یک قرارداد آتی از روند کاهشی قیمت‌­ها سود کسب نماید.

اختیار معامله (آپشن)

قرارداد اختیـار معامله یا آپـشن  (option) به انگلیسی: (call option قراراردادی است، بیـن خریدار و فروشنـده، بـه‌ نـحوی که خریـدار از فروشنده اختیـار معامـله، حـق خـرید یا فـروش یک دارایی را در یـک قیـمت معیـن، خریداری می‌کند. در اینـجا نیز هـمانند تــمام قراردادها، هر طرف، امتیازی را به طرف مقابل اعطاء می‌کند، خریدار به فروشنده مبلغی تحت عنوان حق شرط پرداخت می‌کند، که در واقع همان قیمت اختیار معامله می‌باشد. فروشنده نیز حق خرید یا فروش دارایی مذکور را، در یک قیمت معین، به خریدار اعطاء می‌نماید.

چنان‌که از تعریف قرارداد اختیار معامله پیداست، دارنده قرارداد (خریدار) در اعمال حق خود مختار است و به عبارت دیگر هیچ تعهد و الزامی ندارد و در صورت صرف‌نظر وی از اجرای قرارداد، مبلغی را که در ازای این حق، پرداخته است از دست می‌دهد. از طرف دیگر فروشنده در صورت خواست خریدار، مجبور به اجرای قرارداد است.

ذخیـره سازی سلـول‌های بنیـادی، اجاره پـرواز چارتـر، پیش خریـد تـورهای مسافرتـی، خرید بیـمه عمـر یا شخـص ثالـث همگی نوعی اختیـار معامـله است که در زنـدگی  از آنها استفاده می‌کنیم.

قرارداد اختیار معامله (آپشن) چیست؟

یکی از بازارهای مالی جهت ورود و سرمایه گذاری، بازار سهام (بورس) است که با توجه به بازدهی مناسب می تواند گزینه ای قابل قبول برای سرمایه گذاری به شمار رود. امروزه و با توجه به افزایش ظرفیت های موجود در ساختار بازار بورس و ایجاد بسترهای لازم در این زمینه، بازارهای مختلفی در بورس اوراق بهادار تهران در حال پیدایش و گسترش است.

 اگر با فارکس آشنایی داشته باشید می دانید که حتی از نزول یک جفت ارز هم میتوانید سود کنید.

 
 

آیا میدانستید در بورس تهران هم چنین امکانی وجود دارد؟!

شما با پیش بینی صحیح بازار می توانید چه بازار صعودی باشد و چه نزولی سود کنید و این یعنی بورس میتواند منبع همیشگی درآمد شما باشد و دیگر نیاز نیست با نزولی شدن شاخص از بازار فاصله بگیرید.

ولی باید بدانید بازار اختیار معامله یا آپشن بسیار پیچیده و پر ریسک است. اگر بدانید چه میکنید سودهای بسیار هنگفتی در انتظار شماست ولی باید مسلط باشید.

بر خلاف معاملات عادی در اختیار معامله پس از عقد قرارداد هر دو طرف ملزم به انجام مفاد قرارداد نیستند بلکه خریدار در زمان خاصی می تواند انتخاب کند که از قرارداد استفاده کند یا آن را نادیده بگیرد.

دو طرف بودن یک بازار به این معنی است که ما هم می‌توانیم در زمان رشد قیمت‌ها از آن سود کسب کنیم و هم در هنگام ریزش آن. 

انجام معاملات دو طرفه  معاملاتی که در آن می توان در روندهای صعودی و یا حتی نزولی به کسب بازدهی بسیار بالا در مقایسه با بازار بورس عادی (نقدی) رسید.  دو طرفه بودن این نوع معاملات که باعث می شود شما بتوانید بر خلاف سهام عادی هم نقش خریدار داشته باشید و از افزایش قیمت ها متنفع شوید هم نقش فروشنده داشته باشید و از کاهش قیمت ها نفع ببرید.

در این قرارداد ابتدا خریدار مبلغی را تحت عنوان قیمت اختیار به فروشنده پرداخت می‌کند، در قبال پرداخت این مبلغ فروشنده موظف می‌شود در صورت درخواست خریدار، در موعد مقرر پول را دریافت و دارایی پایه را به همان میزانی که در قرارداد مشخص شده به خریدار واگذار یا از او خریداری کند.

از اختیار معامله به‌ عنوان سپر دفاعی در برابر بازار بورسِ در حال سقوط استفاده کنیم.

تفاوت بازار آتی و اختیار معامله

  • در بازار آتی پس از عقد قرارداد، هم فروشنده ملزم به انجام تعهدات است و هم خریدار. اما در بازار اختیار معامله این تعهد تنها محدود به فروشنده است.
  • کارمزد اختیار معامله در بازار آتی برای هر معامله در حدود ۳۰۰۰ تومان است که شامل کارمزد کارگزاری، بورس کالا و سازمان بورس نیز می شود. اما در بازار اختیار، تنها کارمزد کارگزاری از معامله‌گر اخذ می‌شود، که مبلغ آن هم ۱۶۰ تومان است.
  • چون دامنه‌ی نوسان در بازار اختیار بر خلاف بازار آتی آزاد است، ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار به مراتب از بازار اختیار بیشتر است. اما پتانسیل رشد و سود آوری آن نیز به همان انداره بیشتر است.

چرا آموزش ها آنلاین نیست؟

تجربه برگزاری دوره های متعدد آنلاین به ما نشان داد در این دوره ها اکثر بچه ها صرفا در کلاس که اکثرا خشک و فاقد روح کلاس های حضوری است حضور می یابند و در ادامه به تمرین و مرور درس نمی پردازند.

ضمن اینکه در کلاس صرفا امکان پاسخگویی به چند سوال وجود دارد. پس تصمیم گرفتیم دوره ای کاملا متفاوت تدارک ببینیم که با کیفیت متفاوت فیلم برداری فضای کلاس برای شما بطور کامل شبیه سازی می شود.

علاوه بر آن انرژی مدرس در گروه پشتیبانی صرف هدایت دانشجو و تمرین کردن با آنان می شود و در کنار آموزش ترید کردن را می آموزند

 در دوره معامله گر حرفه ای با چه مواردی آشنا خواهیم شد؟

خلاصه سرفصل معامله‌گری در بازار بورس در 5 جلسه 

ارائه مدرک 

دپارتمان آموزش مجموعه سهمیران (شعبه مشهد کارگزاری حافظ) با کسب موافقت اصولی برگزاری دوره های آموزشی از کمیته راهبری آموزش بازار سرمایه اقدام به برگزاری دوره‌های متنوع در حوزه بازار سرمایه می‌کند. براین اساس در پایان هر دوره آموزشی به کلیه شرکت کنندگان مدرک گذراندن دوره از طرف این مجموعه اعطا می گردد.

 چرا باید دوره های آموزشی مجموعه سهمیران را تهیه کنم؟

یکی از شرایط اصلی برای خرید سهم در یک صنعت شناخت کلی بازار و جهت حرکتی آن می باشد. بسیاری اوقات شاهد آن هستیم که یک سهم خوب و دارای شرایط مناسب رشد قیمتی ندارد و برعکس قیمت آن در حال کاهش می باش که دلیل آن بد بودن شرایط بازار می باشد. یعنی اگر بازار شرایط مناسبی نداشته باشد پس نمی توان به فکر کسب سود و بازده بود.

دوره جامع مستر کلاس آموزش بورس مجموعه سهمیران برای اولین بار در ایران تهیه شده و به صورت کاملا کاربردی و عملیاتی به دانش پذیران کمک می کند در بازار سرمایه معامله کرده و نتایج متفاوتی را تجربه کنند.

نقطه قوت این پکیج آموزشی در همراهی شما از ابتدا تا انتها و حتی بعد از اتمام دوره آموزشی توسط اساتید دوره و پشتیبانی کامل مجموعه می باشد.

همچنین شما قادر خواهید بود در گروه اختصاصی سهمیران حضور و به سایر مطالب آموزشی مرتبط دسترسی داشته و روزانه از تجربیات متخصصین این بازار استفاده نمایید

آموزش صفر تا صد بورس برای افردی که حتی اطلاعات اندک در خصوص بورس دارند، مفید و کاربردی است و نیاز به اطلاعات تخصصی بورس ندارد.

پشتیبانی دوره چگونه است؟

فیلم ضبط‌ شده کلاس و جزوه آموزشی به تمام شرکت‌کنندگان داده می‌شود.

تمام شرکت‌کنندگان عضو یک گروه تلگرامی می‌شوند که می‌توانند سؤالات خود را در آن مطرح کنند و استاد دوره به آن‌ها پاسخ می‌دهند.

در طی دوره دانشجویان می‌توانند همگام با استاد معامله کنند.

قوانین و مقررات ثبت نام در دوره‌های آموزشی

  1. دانش پذیر متعهد می‌شود کلیه‌ توضیحات و جزئیات مربوط به سفارش را در صفحه توضیحات و خرید دوره آموزشی کاملا مطالعه کرده و شرایط خاص هر دوره را پذیرفته باشد.
  2. هرگونه فروش مجدد اصل یا کپی دوره آموزشی مجاز نیست.
  3. استفاده اشتراکی این دوره‌ی آموزشی مجاز نیست. و مالک این اثر هیچ رضایتی از این بابت ندارد.
  4. امکان دانلود ویدیوهای آموزشی وجود ندارد. و صرفا می‌توان از طریق مرورگر کامپیوتر خود یا موبایل و تبلت که نرم‌افزاهای آن در دسترس شما قرار داده شده باشد، آن را تماشا کرد.
  5. پیگیری قضایی متخلفین نزد سایت سهمیران محفوظ است. لذا متخلف ملزم به پرداخت خسارات وارده بعلاوه تمامی هزینه‌های ایجاد شده‌ دیگر است.
  6. در صورت به‌روزرسانی در هر درس، ویدئوهای اضافه شده به آن درس برای دانشجویانی که آن دوره آنلاین را تهیه کرده‌اند، به رایگان فراهم می‌شود. اگر دوره به صورت کامل تغییر کند و یا مدرس دیگری دوره جدید را تدریس کند، شامل به‌روزرسانی نمی‌شود و یک دوره‌ جدید محسوب شده که لازم است ثبت نام جداگانه انجام شود.
  7. این قوانین مورد تایید کلیه‌ی خریداران قدیم و جدید می باشد.

به ما بپیوندید..

«برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 09055523990 با واحد آموزش مجموعه سهمیران در تماس باشید»

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp