ورود و ثبت نام

خیلی از مردم تا الان وارد بورس شده اند و خیلی های دیگر شاید بخواهند وارد بورس شوند. حالا سوال خیلی ها این است که آیا الان وارد بورس شویم؟ آیا ورود به بورس در این شرایط کار عاقلانه ای است؟

بازار بورس در این روزها به شکلی در حال عمل کردن است که دیگر تحلیل آن سخت شده است و متاسفانه به صورت دستوری در حال بالا و پایین شدن است. این موضوع می تواند بسیار به بورس ضربه بزند و اعتماد سهامداران به بورس را بسیار کم کند. بازار بورس باید جایی باشد که قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شوند یعنی قیمت ها در واقع باید کشف شوند و  دستوری عمل کردن بازار فقط موجب رانت بازی و فساد خواهد گردید. بازار بورس می تواند باعث رشد اقتصاد کشور شود اما در صورتی که شفاف عمل کند و دست رانتخواران و افراد فاسد از آن کوتاه شود. در این مقاله به سوالی که در ابتدا پرسیده شده است پرداخته ایم.

سود و ضرر در بورس

قبل از آن که به این سوال پاسخ دهیم که آیا الان وارد بورس شویم یا خیر باید بدانیم که ضرر و سود در بورس چگونه است. سود در بورس به این شکل است که شما اوراق بهادار مختلف را خرید و فروش می کنید و با افزایش قیمت آنها به سود می رسید و با کاهش قیمت آنها نیز ضرر می کنید.

مهم ترین دارایی بورس، سهام شرکت های مختلف می باشد و در واقع خیلی ها بازار بورس را به عنوان بازار سهام می شناسند. شرکت های مختلف، بخشی از سهام خود را به بورس ارائه می کنند و به این ترتیب سرمایه را به سوی سهم خود جذب می کنند. گروه های مختلفی از صنایع در بورس وجود دارد و در هر کدام از آنها چند نماد بورسی وجود دارند.

قیمت سهام با توجه به مولفه های مختلف بالا و پایین می رود و باعث می شود تا سهامداران سود و ضرر کنند. سود در بازار بورس مرکب است یعنی این که هر بار سود هم به اصل سرمایه شما تعلق می گیرد و هم به سودی که از قبل برده اید. ضرر در بورس هم به صورت مرکب است و این یعنی هر بار ضرر بر اساس سرمایه کم شده محاسبه می گردد و در نتیجه سرعت ضرر کمتر از سرعت سود در بورس است که این خود یک مزیت محسوب می شود.

مزایای بازار بورس

کسانی که می خواهند وارد بازار بورس شوند باید بدانند که بورس، مزایایی دارد که در زیر به آنها اشاره می شود:

1.توانایی کار با سرمایه اندک:

شما می توانید با مبالغ بالای 500 هزارتومان در بازار بورس به راحتی سرمایه گذاری کنید و این در حالی است که سرمایه گذاری با مبالغ این چنینی در بازارهایی چون مسکن، طلا یا ارز غیر ممکن است. شما قادر هستید انواع معاملات را با مبلغ اندک در بازار بورس انجام دهید.

2.تنوع در انتخاب:

شما در بازار بورس با دایره وسیعی از انتخاب روبرو هستید. اگر دوست داشتید می توانید به سراغ بورس کالا بروید و یا اگر دوست دارید می توانید سهام شرکت های مختلف را خریداری کنید. هم چنین به جز سهام شرکت ها، اوراق بهادار دیگری چون اوراق قرضه نیز وجود دارد که شما می توانید آنها را معامله کنید و از طریق آنها به سود دست یابید.

3.نقدشوندگی سریع:

از خوبی های بازار بورس این است که شما می توانید در عرض یک روز تمام سهام خود را بفروشید و آنها را به پول نقد تبدیل کنید اما در دیگر بازارها این موضوع میسر نیست. برای مثال شما بازار مسکن را در نظر بگیرید. اگر بخواهید در بازار مسکن، سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنید باید هفته ها یا حتی ماه ها زمان صرف کنید چون هم باید به قیمت مناسب آن را بفروشید و هم این که در حال حاضر خریدار برای مسکن وجود ندارد. بنابراین یکی دیگر از مزایای بازار بورس این است که شما می توانید به سرعت نقدینگی خود را داشته باشید.

آیا الان وارد بورس شویم؟

این روزها بورس اوضاع خوشی ندارد و متاسفانه خیلی ها در حال از دست دادن سرمایه خود در این بازار پرنوسان هستند. بازارگردانان یا حقوقی ها در صف های فروش هستند و به وضوح مشخص است که بازار در حال دستکاری شدن است. این موضوع باعث شده است شاخص کل بسیار پایین بیاید و اعتماد سهامداران به بازار سرمایه بسیار کم شودو بسیاری از سهامداران با وجود ضرر نیز در حال فروش سهام خود هستند و می خواهند هر چه سریع تر از این بازار خارج شوند چون نگران سرمایه خود هستند.

حالا سوال اینجاست که در چنین شرایطی و با منفی بودن بازار آیا عاقلانه است که وارد بورس شویم؟ از دو منظر می توان به این سوال جواب داد:

1.این بازار را به چشم فرصت ببینید:

اگر بازار دوباره حمایت شود و رشد خود را شروع کند(که به احتمال زیاد اینگونه خواهد شد) باید بدانید که بازار بورس الان فرصت بسیار مناسبی برای معامله است. حالا دیگر قیمت خیلی از سهم ها به کف قیمت خود نزدیک شده اند و فرصت خرید مناسبی را به معامله گران داده اند. در این شرایط بازار بسیاری از افراد فروشنده هستند و در نتیجه به راحتی می توان سهام ارزشمندی را خریداری کرد. شما می توانید به خوبی از این فرصت ها استفاده کنید و خریدهای بسیار خوبی را انجام دهید تا بعدا با رشد بازار بورس به سود خوبی دست یابید.

2.بورس در حال ریزش شدید باشد:

هر چند که این احتمال بعید به نظر می رسد اما بهرحال باید به آن فکر کرد. اگر در این روزها حمایت مناسبی از بازار بورس صورت نگیرد بازار بورس از دست خواهد رفت و شاخص کل به زیر 1 میلیون و 900 هزار واحد هم خواهد رسید و موجب ضرر بسیار شدیدی به سهامداران می شود. اگر تحلیل هایتان به این رسیده باشد که شاخص کل پایین تر از این مقدار هم خواهد رفت پس حتما باید از این بازار دوری کنید چون ورود به چنین بازاری مساوی است با ضرر قطعی.

نتیجه گیری

بازار بورس همیشه هم دارای ضرر بوده است و هم بورس. متاسفانه بازار بورس ایران بر اثر کارهای غلط و مدیریت های غیرصحیح این روزها اصلا حال خوشی ندارد. بسیاری از سهم های شاخص، بازارگردان ندارند و از بورس حمایت صورت نمی گیرد. اگر وضع به همین منوال پیش برود ما شاهد اوضاع بدتری هستیم. ما اما خوش بین هستیم که بورس دوباره رشد خود را شروع خواهد کرد و برای این موضوع دلایلی هم وجود دارد.

حالا اگر سوال شما این است که آیا الان وارد بورس شویم یا خیر باید بگوییم که بهتر است که صبر کنید و ببینید که اوضاع بورس چگونه پیش خواهد رفت. بازار را رصد کنید و اگر دیدید که حقوقی ها و دولت قصد حمایت جدی و پیوسته از بازار بورس را داشته باشند وارد بورس شوید اما فعلا دست نگهدارید.

اگر هم بر طبق تحلیل های خودتان یا دیگر افراد کارشناس و متخصص مطمئن هستید که بورس دوباره و در همین روزها رشد خواهد پس حتما از فرصت های خرید فعلی استفاده کنید و وارد بورس شوید. حتما خرید پلکانی را در این شرایط در نظر داشته باشید و مدیریت ریسک را بسیار جدی بگیرید.

به طور کلی اما توصیه ما این است که فعلا سرمایه خود را وارد بازار بورس نکنید ومنتظر بمانید تا ببینید چه اتفاقی قرار است بیفتد و شاخص کل چگونه تغییر خواهد کرد. شما همیشه فرصت ورود به بورس را خواهید داشت و قادر به معامله گری در این بازار هستید.

سهمیران

اگر دوست دارید تا به یک معامله گر حرفه ای و ماهر در بازار بورس تبدیل شوید نیاز دارید که به صورت درست و اصولی آموزش ببینید. مجموعه سهمیران که شعبه ای از کارگزاری حافظ است سالهاست که به آموزش مسائل بورس به افراد مشغول است. کارگزاری حافظ خود یکی از برترین کارگزاری های کشور است و سالهاست که در کشور در حال خدمات رسانی به سهامداران است و خدمات بسیار خوبی را هم ارائه می کند.

سهمیران با استفاده از تخصص و تجربه خود آموزش های بسیار خوبی را به افراد می دهد و دوره های آموزشی بسیار خوبی را ارائه می دهد که می تواند برای اشخاص علاقمند بسیار راهگشا باشد. در دوره های آموزشی سهمیران افراد به خوبی یاد می گیرند که چگونه سهام مختلف را تحلیل کنند و از این طریق فرصت های خرید و فروش را پیدا کنند و از ان برای کسب سود بیشتر استفاده کنند.

آموزش تحلیل

تحلیل کردن در بازار بورس اهمیت زیادی دارد و اشخاص باید بتوانند به خوبی این کار را انجام دهند. سهمیران به خوبی کار با اندیکاتورها را به افراد یاد می دهد. در کنار یاددهی تحلیل، سهمیران به اشخاص یاد می دهد که چگونه از استراتژی های مختلف معاملاتی برای انجام معاملات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت استفاده کنند و به این ترتیب سود خوبی را نصیب خود کنند.

هم چنین مجموعه سهمیران، به افراد مدیریت ریسک در بورس را یاد می دهد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با مدیریت ریسک درست، اشخاص در بورس قادر خواهند بود تا بیشترین سود و کمترین ضرر را نصیب خود کنند و یاد می گیرند که چگونه معاملات خود را به پیش ببرند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp