ورود و ثبت نام

بازار بورس این روزها مدام در حال بالا و پایین شدن است و نوسانات زیادی را سپری می کند. رفتار معامله گران در بازار بورس می تواند تحت عوامل زیادی قرار بگیرد. در این مقاله می خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم که چه عواملی رفتار معامله گران را تحت تاثیر قرار می دهند.

بازار بورس

بورس جایی است که اوراق بهادار در آن خرید و فروش می شود. مهم ترین اوراق بهادار، سهام شرکت هاست که روزانه توسط افراد خرید و فروش می شود.

امسال میلیون ها کد بورسی صادر شده است و هزاران میلیارد پول به سمت این بازار سرازیر شده است. بازار بورس نوسانات زیادی دارد و به دلیل این که معامله گران می توانند رفتارهای مختلفی از خود نشان دهند می تواند گاهی اوقات التهاب زیادی داشته باشد.

عوامل موثر بر رفتار معامله گران در بورس

1.شاخص کل:

شاید باورتان نشود اما این شاخص می تواند تاثیر زیادی روی رفتار معامله گران در بورس داشته باشد. وقتی یک سهامدار می بیند که هر روز شاخص بورس کاهش می یابد، انگیزه اش برای معامله گری و تحلیل را از دست می دهد چون در حال دیدن از بین رفتن سرمایه اش است.

از آن سو اما وقتی شاخص کل مثبت و سبز باشد و بالا برود، سهامداران برای انجام معاملات قوی تر انگیزه پیدا می کنند و می توانند با اشتیاق بهتری به تحلیل کردن روند سهم های مختلف بپردازند.

وقتی برای بازه ای طولانی شاخص در حال افت باشد، رفتار سهامداران سرد می شود و عده زیادی سعی می کنند تا هر چه سریع تر از بازار سرمایه خارج شوند و پول خود را صرف کار دیگری کنند تا برای خود سودی کسب کنند. اگر هم شاخص برای بازه ای طولانی مثبت و روبه رشد باشد می تواند باعث جذب سرمایه بیشتری از افراد شود و معامله گران را به سرمایه گذاری بیشتر تشویق کند.

2.ترس:

یکی از عوامل مهمی که بر رفتار معامله گران تاثیر زیادی دارد ترس است. ترس می تواند باعث شود تا یک فرد دست به خرید سهام تازه نزند، از بازار بورس خارج شود، سرمایه جدیدی را وارد این بازار نکند و یا دست به فروش سهام ارزشمند خود بزند. ترس یک معامله گر می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ترس می تواند ناشی از جو روانی جامعه باشد، می تواند به خاطر شخصیت خود معامله گر باشد و یا می تواند ناشی از عدم تحلیل مناسب باشد. بهر حال ترس در بازار بورس، عاملی است که روی رفتار معامله گران تاثیر زیادی دارد.

برای غلبه بر هیجان ناشی از ترس، شما باید دارای استراتژی معاملاتی باشید و با یک برنامه مشخص دست به خرید و فروش بزنید. شما برای خود حد ضرر تعریف کنید و بر طبق توصیه دیگران دست به خرید و فروش نزنید.

استراتژی های مختلفی در بورس برای شما وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آنها به خوبی در بازار بورس جلو بروید. اگر می خواهید معاملات کوتاه مدت انجام دهید پس باید استراتژی های کوتاه مدت را یاد بگیرید و اگر می خواهید که معاملات بلندمدت داشته باشید باید استراتژی های مناسب برای بازه بلندمدت را فرا بگیرید.

3.طمع :

یکی دیگر از عوامل مهمی که می تواند روی رفتار معامله گران تاثیر زیادی بگذارد طمع است. اگر فضای بازار و دیگر عوامل مساعد باشند می توانند حس طمع افراد را فعال کنند و منجر به افزایش معاملات و خریدهای بیشتر شوند.

طمع می تواند بر اثر عوامل زیادی تقویت شود یا این که ضعیف شود. اگر بازار مثبت باشد و حالت صعودی داشته باشد، طمع سود بیشتر می تواند خیلی از سهامداران را تحت تاثیر قرار دهد و آنها را مجبور کند تا دست به خرید بیشتر بزنند و یا آنها را واردار کند سرمایه بیشتر به بازار بورس وارد کنند. استفاده درست از حس طمع می تواند باعث سود زیادی شود.

به طور کلی اگر فردی بتواند احساسات خود یعنی ترس و طمع خود را به خوبی مدیریت کند در بازار بورس شانس بیشتری برای موفقیت خواهد داشت.

4.جو روانی:

یکی دیگر از عوامل مهمی که روی رفتار معامله گران تاثیر بسیار زیادی دارد، جو روانی بازار است. اگر خوش بینی یا بدبینی شدید به بازار بورس وجود داشته باشد این موضوع می تواند ذهن اکثریت معامله گران را دچار اشتباه محاسباتی کند.

خیلی ها صرفا به دلیل جو و هیجان بازار ممکن است دست به خرید بزنند یا این که سهام خود را بفروشند. اگر جو روانی بدبینی به بازار بورس وجود داشته باشد آنها ممکن است حتی با ضرر از بازار بورس به سرعت خارج شوند و سهام ارزشمند خود را با ضرر بفروشند. خیلی از وقت ها این خوش بینی ها و بدبینی ها توسط بازیگران بورس اعمال می شود. آنها با دستکاری هایی که انجام می دهند و تجربه ای که دارند سعی می کنند یک جو روانی معینی را ایجاد کرده تا به اهداف خود در بورس برسند.

برای مثال؛ خیلی از اوقات بازیگران در بورس قیمت ها را تا حدی پایین می آورند و جو ناامیدی و ترس را به بازار بورس تزریق می کنند. با پایین آمدن قیمت ها و شاخص کل، رفتار خیلی از سهامدارن و معامله گران هیجانی می شود و دست به فروش سهام خو می زنند. در این جاست که بازیگران شروع به خرید عمده سهام با قیمت پایین می کنند. پس از آن که به اندازه کافی خرید کردند دوباره قیمت ها را بالا می برند و در اینجاست که خیلی از سهامدارن متوجه می شوند که ضرر کرده اند و سهام ارزشمندشان از چنگشان درآمده است.

5.قدرت تحلیل:

یکی دیگر از عوامل مهمی که رفتار معامله گران را تحت تاثیر قرار می دهد، قدرت تحلیل می باشد. هر چقدر که قدرت تحلیل شما بالاتر و بهتر باشد، شما تصمیمات معاملاتی درست تری می گیرید و کمتر تحت تاثیر هیجانات بازار قرار می گیرید و هر چقدر هم که تحلیل های ضعیف تری داشته باشید رفتار هیجانی تری خواهید داشت.

قدرت تحلیل بهتر به شما اعتمادبنفس می دهد و باعث می شود تا با قدرت و اعتمادبنفس در بازار بورس حرکت کنید و برایتان مهم نباشد که دیگران چه می کنند چون شما از تحلیل خود مطمئن هستید. بنابراین همواره سعی کنید تا قدرت تحلیل خود را بالاتر ببرید تا بتوانید به بهترین شکل در بازار پرالتهاب بورس سود کسب کنید.

در بازار بورس دو نوع تحلیل وجود دارد که شما باید آنها را به خوبی یاد بگیرید: تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال.

تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی، همان گونه که از اسمش مشخص است به آنالیز و بررسی عوامل بنیادی و ریشه ای تاثیرگذار بر یک سهم می پردازد. این نوع تحلیل مشخص می کند که ارزش حقیقی یک سهم چقدر است. زمانی که شما بتوانید  بفهمید که ارزش حقیقی یک سهم یا دارایی چقدر است و در طی یک بازه زمانی طولانی مدت، ارزش این سهم چگونه تغییر خواهد کرد مسلما بهترین تصمیم را درباره آن خواهید گرفت. عوامل گوناگونی در تحلیل فاندامنتال توسط تحلیلگران مورد بررسی قرار می گیرد که بیشتر آنها به مسئله اقتصاد کلان ارتباط دارند. اخبار اقتصادی مهم و تصمیمات دولت در تحلیل فاندامنتال اهمیت زیادی دارند.

تحلیل تکنیکال اما شیوه ای برای پیش بینی تغییرات قیمت یک سهم از طریق میزان نوسانات، حجم معاملات و دیگر چیزها می باشد. این تحلیل در تمام بازارهایی که بر اساس عرضه و تقاضا عمل می کنند کاربرد دارد و می تواند مفید واقع شود.

تحلیلگران تکنیکال، مهم ترین چیز را نمودار قیمت می دانند و معتقدند همه چیز در قیمت فعلی یک سهم گنجانده شده است و بنابراین نیازی به بررسی ریشه ای آن نمی بینند. در تحلیل تکنیکال اصطلاح مشهوری وجود دارد که می گوید تاریخ همیشه تکرار می شود. این یعنی خیلی از الگوهایی که شما هم اکنون در بازار بورس می بینید بارها و بارها قبلا تکرار شده اند و به همین دلیل در بسیاری از موارد می توان مسیر آینده آنها را پیش بینی کرد.

نتیجه گیری

عوامل زیادی وجود دارند که رفتار معامله گران را تحت تاثیر قرار می دهد اما مهم ترین آنها احساسات ترس و طمع، جو روانی بازار، قدرت تحلیل و شاخص بازار می باشد. در این میان داشتن یک استراتژی معاملاتی مشخص و درست می تواند تا حد زیادی به کنترل رفتار معامله گر کمک کند و ریسک معاملات او را کاهش دهد.

سهمیران

سهمیران مجموعه ای است که سالهای زیادی را در زمینه آموزش بورس فعالیت کرده است. این مجموعه به عنوان شعبه کارگزای حافظ سعی کرده است تا بهترین خدمات آموزشی را به افراد علاقمند به بورس ارائه دهد.

ما در سهمیران با آموزش استراتژی های مختلف بورس به شما آموزش می دهیم که چگونه رفتار خود را کنترل کنید و چگونه به درستی در این بازار پرالتهاب حرکت کنید تا تحت تاثیر هیجان و جو روانی قرار نگیرید. مدیریت ریسک در آموزش های سهمیران به درستی به دانش آموختگان تعلیم داده می شود و از آن سو قدرت تحلیل آنها با آموزشهای دقیق و تخصصی بالا می رود.

در سهمیران، تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال به صورت ریشه ای به شما یاد داده می شود تا شما بتوانید با قدرت تحلیل خود بهترین معاملات بورس را انجام دهید و بیشترین سود را از آن خود کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp