ورود و ثبت نام

تاثیر نقدشوندگی بر بازارهای مالی

اگر در بازارهای مالی فعالیت داشته باشید و معامله ای کرده باشید، پس بدون شک نام نقد شوندگی را شنیده اید. نقد شوندگی برای بازارهای مالی دارای اهمیت است. در این مقاله به تاثیر نقد شوندگی بر بازارهای مالی پرداخته شده است.

نقد شوندگی چیست؟

در ابتدا باید بدانیم که نقدشوندگی چیست و سپس تاثیر آن را بر بازارهای مالی بررسی کنیم. نقدشوندگی معنای ساده ای دارد و یعنی این که سرمایه افراد بتواند به پول نقد تبدیل شود. نقدشوندگی یعنی این که شما اگر در بازارهای مالی دارایی هایی دارید بتوانید آن را به پول نقد تبدیل کنید. مسلما هر چقدر که سرعت نقدشوندگی در یک بازار بالاتر باشد این یک مزیت محسوب می شود.

در یک سرمایه گذاری، نقدشوندگی سریع از اهمیت زیادی برخوردار است. برای مثال فرض کنید در یک بازار شما می توانید دارایی خود را ظرف 2 روز به پول نقد تبدیل کنید و در بازار مالی دیگر، ظرف 2 هفته بتوانید این کار را انجام دهید. حال اگر سود این دو بازار تقریبا یکسان باشد شما کدام یک را انتخاب می کنید؟ مسلما شما گزینه اول را انتخاب می کنید چون دوست دارید در زمان های لازم و ضروری هر چه سریع تر دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنید و از آن استفاده کنید.

از همین رو یکی از مولفه هایی که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در یک بازار به آن توجه می کنند، سرعت نقدشوندگی آن است.

تاثیر نقد شوندگی بر بازارهای مالی

تا اینجا دانستید که نقدشوندگی چیست و عاملی مهم در بازارهای مالی است. اما نقدشوندگی چه تاثیری روی بازارهای مالی دارد. در زیر به موارد تاثیر نقدشوندگی پرداخته شده است:

1.جذب سرمایه بیشتر:

بدون شک یکی از تاثیرات نقدشوندگی در جذب سرمایه است. هر چقدر که نقدشوندگی در یک بازار سریع تر و راحت تر باشد، مطمئنا سرمایه بیشتری را جذب خود خواهد کرد. برای مثال شما دو بازار مسکن و طلا را در نظر بگیرید. در هر دوی این بازارها شما می توانید سرمایه گذاری انجام دهید و با توجه به تورم و دیگر شرایط در کشور، در هر دو سود خوبی وجود دارد.

اما چرا خیلی ها از سرمایه گذاران ترجیح می دهند وارد بازار طلا شوند تا مسکن؟ بدون شک یکی از عوامل، نقدشوندگی سریع است. در بازار طلا ، شما می توانید ظرف چند روز تمام طلاهای خود را به پول نقد تبدیل کنید اما در بازار مسکن حداقل چندین هفته باید برای تبدیل کردن سرمایه خود یعنی مسکن به پول نقد صبر کنید. دلیل این موضوع اینست که اولا برای خرید مسکن پول زیادی نیاز است و از سوی  دیگر مسکن باید مورد بررسی قرار گیرد و پسندیده شود.

2.خروج سرمایه :

درست است که نقدشوندگی سریع باعث جذب بیشتر سرمایه گذاران می شود اما از آن سو خروج آنها را هم راحت تر می کند. برای مثال شما بازار بورس را در نظر بگیرید. خیلی ها ممکن است به خاطر جذابیت های بورس وارد این بازار شوند و سرمایه خود را وارد معاملات بورسی کنند.

اما همین سرمایه گذاران با کوچکترین پالس های منفی از سمت بازار بورس، سرمایه خود را از بازار  بورس خارج می کنند. این اتفاق به مراتب زیاد در بورس اتفاق افتاده است و باعث شده است تا ضرر سهامداران زیادتر شود. ظرف چند روز ممکن است چندصد یا حتی چندهزار میلیارد از بورس خارج شود که این مطمئنا به بازار بورس لطمه خواهد زد.

کدام بازارها نقدشوندگی سریع تری دارند؟

بدون شک سریع ترین بازاری که می توان از آن در نقد شوندگی نام برد، بازار بورس است. این خود یکی از مزیت های بورس است که می توان در آن به سرعت دارایی ها و سهام خود را به پول نقد تبدیل کرد و از آن خارج شد. بازارهای ارز و طلا هم نقدشوندگی سریعی دارند و به سرعت می توان در آنها سرمایه را به پول نقد تبدیل کرد. بازار مسکن و ماشین اما نقدشوندگی سریعی ندارند چون هم قیمت بالاتری دارند و هم این که چون کالای مصرفی هستند، باید بررسی شوند و مورد پسند قرار گیرند.

هم چنین بازار ارزهای دیجیتال نیز نقدشوندگی سریعی دارد ومی توان در ان به سرعت ارزهای دیجیتال خود را به پول تبدیل کرد و برای همین است که این بازار هم مشتریان فراوانی دارد.

مزیت های نقدشوندگی سریع

اما این که بتوان در یک بازار ، سرمایه خود را به سرعت به پول نقد تبدیل کرد چه مزیت های دارد. در زیر به این مزیت ها اشاره شده است:

1.نقدشوندگی بدون ضرر:

هر چقدر که شما سریع تر بتوانید سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنید، ضرر کمتری هم متحمل می شوید. برای مثال شما چند سکه طلا را در ظرف چند روز به فروش می رسانید . در مدت این چند روز اتفاق خاصی برای قمیت طلا نخواهد افتاد و بالا و پایین آنچنانی نخواهد شدو بنابراین ریسک ضرر آن کمتر است. اما فرض کنید شما بخواهید مسکنی را بفروشید. فروش یک خانه ممکن است 1 ماه یا بیشتر طول بکشد. در ظرف مدت این یک ماه ممکن است بر اثر اتفاقی از قیمت خانه ها کم شود. برای همین است که هر چقدر که افراد بتوانند سریع تر سرمایه خود را در یک بازار مالی به فروش برسانند برایشان بهتر است.

2.نیاز به پول نقد برای مواقع ضروری:

گاهی اوقات است که شما به پول فوری نیازمندید. در چنین شرایطی نقدشوندگی سریع می تواند یک مزیت عالی باشد. برای مثال اگر شما در ظرف چند روز به پول فوری نیاز داشته باشید، مسکن و ماشین دردسرساز هستند اما دارایی هایی مانند سهام، ارزهای دیجیتال یا سکه های طلا فوری به پول نقد تبدیل خواهند شد و این خود یک مزیت مهم است.

نتیجه گیری

بازارهای مالی زیادی وجود دارد که افراد می توانند در آنها سرمایه گذاری انجام دهند. هر کدام از این بازارهای مالی دارای ویژگی های خاص خود هستند و می توانند برای سرمایه گذارانی که در آن به سرمایه گذاری مشغول می شوند مزیت هایی داشته باشند.

یکی از مولفه های مهم برای سرمایه گذاری در یک بازار،نقد شوندگی است. منظور از نقدشوندگی این است که شما بتوانید سرمایه خود را به پول نقد تبدیل کنید . نقدشوندگی روی بازارهای مالی تاثیر دارد و باعث جذب سرمایه می شود.

هر چقدر که در یک بازار بتوان سریع تر ، دارایی ها را به پول نقد تبدیل کرد، مطمئنا سرمایه بیشتری به سویش جذب خواهد شد. برای مثال شما بازار سرمایه را ببینید  که در صورت مساعد بودن شرایطش چگونه جذب سرمایه می کند. یکی از دلایل آن، نقدشوندگی بالای آن است.

در بورس می توان ظرف مدت چند روز همه دارایی های خود را به پول نقد تبدیل کرد. چیزی که باید به آن توجه کرد این است که نقدشوندگی سریع تر باعث می شود تا افراد بتوانند سریع تر هم از آن خارج شوند. در واقع شرایط برای خروج از یک بازار با نقدشوندگی سریع راحت تر است.

از مزیت های نقدشوندگی سریع می توان به این اشاره کرد که در صورت نیاز مالی ، افراد می توانند پول نقد در اختیار داشته باشند و نیز ضرر کمتری ببینند چون مدت زمان نقد کردن دارایی هایشان کمتر است.

نقد شوندگی سریع می تواند برای یک بازار بسیار خوب باشد و موجب جذب سرمایه گذاران زیادی شود. اگر بازاری دارای شرایط خوبی باشد و نقدشوندگی خوبی هم داشته باشد بدون شک گزینه ای عالی برای سرمایه گذاران خواهد بود.

سهمیران

همان طور که گفته شد یکی از بازارهایی که دارای نقدشوندگی بالا و سریعی است، بازار سرمایه یا همان بورس است . در بازار بورس شما می توانید به سرعت سهام و دیگر اوراق خود را به پول نقد تبدیل کنید. این بازار اگر چه این مزیت را دارد اما باید دانست که دارای ریسک و نوسان بالایی است و به همین خاطر باید با احتیاط و آموزش وارد آن شد.

وارد شدن به بازار بورس بدون دانش کافی و مهارت لازم برای معامله گری برابر است با ضرر. برای همین است که افراد برای ورود به چنین بازارای باید به خوبی وو به طور درست آموزش ببینند.

سهمیران به عنوان شعبه ای از کارگزاری برتر حافظ ، می تواند به خوبی کار آموزش به افراد را بر عهده بگیرد و افراد را به مهارت لازم برای سود در بورس برساند. مجموعه سهمیران به خوبی و با دوره های آموزشی خود افراد را به معامله گرانی ماهر و تیزبین تبدیل می کند که می دانند چگونه باید در بازار بورس حرکت کنند و از این بازار کسب سود کنند.

این مجموعه به افراد یاد خواهد داد که چگونه سهام مختلف در بازار بورس را تحلیل کنند و از این طریق ، فرصت های مناسب برای خرید کردن یا فروش را شناسایی کنند و برای خود سود مناسبی را دست و پا کنند. در کنار تحلیل، سهمیران به افراد یاد خواهد داد که چگونه در این بازار با استفاده از استراتژی های مناسب معاملاتی دست به معامله بزنند وسود کنند.

هم چنین سهمیران، به افراد یاد خواهد داد که چگونه ریسک معاملات خود در بازار پرنوسان بورس را مدیریت کنند و از این طریق ضرر خود را به حداقل و سود خود را به حداکثر برسانند. به طور کلی سهمیران شما را به مهارت لازم برای معامله گری و تحلیل بورس خواهدر ساند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵

نظرات



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره بورس تلفنی
چت آنلاین با کارشناس بورس
Send via WhatsApp